Jak się zmienić? Użyteczne wskazówki

Barbara Szymańska - Psycholog
Jedną z kluczowych informacji, której potrzebujemy, aby zwiększyć swoje szanse na skuteczną zmianę jest to, w jakim stopniu jesteśmy na tę zmianę gotowi. Innymi słowy na jakim etapie zmiany jesteśmy. Jeśli to, co robimy, aby wdrożyć zmianę nie jest adekwatne do naszych potrzeb oraz poziomu gotowości do działania zwiększamy nasze szanse na niepowodzenie.

Aby zwiększyć swoje szanse na skuteczne wdrożenie zmiany:

Kiedy to zrobisz, spróbuj podjąć działania wg wskazówek poniżej adekwatnie do etapu zmiany na którym jesteś.

Etap kontemplacji

  • nie popychaj się do działania 
  • przyjrzyj się własnym możliwościom, a szczególnie lękom i obawom 
  • zastanów się jakie będą realne korzyści płynące ze zmiany 
  • pomyśl jakie będą dla ciebie i twojego otoczenia koszty zmiany 
  • co stracisz, kiedy się zmienisz 
  • zastanów się kim jesteś teraz a kim staniesz się, kiedy się zmienisz 
  • rozważ koszty jakie poniesiesz, kiedy nie wprowadzisz zmiany (zwiększaj swój dyskomfort) 
  • pozwól sobie nie zmieniać się 
Etap przygotowania

  • koncentruj się na korzyściach płynących ze zmiany 
  • przypominaj sobie doświadczenia kiedy byłaś/eś skuteczna/y 
  • nie popychaj się do działania 
  • rób raczej małe kroki – duże, szybko wprowadzone zmiany zwiększają ryzyko porażki 
  • spójrz realnie na swoje cele, możliwości i ograniczenia 
  • zaplanuj działanie 
  • rozważ wszelkie możliwe trudności oraz opracuj sposoby radzenia sobie z nimi 
Etap działania

  • podejmuj konkretne działania w kierunku zmiany 
  • realizuj plan 
  • przygotuj odpowiednie warunki do wprowadzenia zmiany 
  • nagradzaj się za podejmowane działania 
  • postaraj się o wsparcie innych osób 
  • zapewniaj sobie czas na odpoczynek i relaks 

Źródła: 
  • Prochaska J.O., DiClemente C.C. i Norcross J.C. (1992) In Search of How People Change. Applications to Addictive Behaviors. American Psychologist, 47(9): 1102–1114. 
  • Krebs P, Norcross JC, Nicholson JM, Prochaska JO. Stages of change and psychotherapy outcomes: A review and meta‐analysis. J. Clin. Psychol. 2018;74:1964–1979 

Jak się zmienić? 5 etapów zmiany
Jak radzić sobie z lękiem? 
Bezradność. Jak odzyskać kontrolę?

PSYCHOLOG GDAŃSK

Barbara Szymańska
501 750 084
bszymanska@gmail.com

Umów się na spotkanie
Barbara Szymańska
Telefon: +48 501 750 084
E-mail: bszymanska@gmail.com
Gabinet: ul. Wajdeloty 22a/8, 80-437 Gdańsk-Wrzeszcz
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem