Żałoba. Jak radzić sobie ze stratą?

Barbara Szymańska - Psycholog
Żałoba to trudny, złożony, czasem przerażający, często frustrujący, wielki temat i doświadczenie. Zaczyna się, kiedy umiera ktoś nam bliski i dotyka całej rodziny, przyjaciół a nawet przyjaciół przyjaciół. Jest to często czas dramatyczny pod względem emocjonalnym, ale również organizacyjnym czy egzystencjalnym. Musimy odnaleźć się w swoim życiu na nowo, bez ważnej dla nas osoby, jednocześnie doświadczając wielu trudnych uczuć i myśli.











Żałoba - reakcja na zerwaną więź


Kiedy kogoś tracimy pojawia się w nas reakcja na to wydarzenie, którą nazywamy żałobą. Jest to specyficzny stan emocjonalny związany z utratą kogoś lub czegoś z kim lub z czym łączyła nas głęboka emocjonalna więź. (Dictionary of Psychology, Reber, A.S., Reber, E., 2001). 

Szczególnie silnie możemy jej doświadczać, kiedy tracimy bliską osobę w wyniku jej śmierci. Ale nie tylko. Możemy jej doznać również w efekcie poniesienia innych strat. Kiedy kończy się ważny dla nas związek czy przyjaźń np. w wyniku konfliktu czy wyjazdu, kiedy doświadczamy przemian w naszym życiu, kiedy musimy zrezygnować z naszych planów, marzeń, ideałów, przekonań, kiedy tracimy zdrowie i związaną z nim niezależność, kiedy tracimy rzeczy, do których jesteśmy przywiązani. Żałoba wiąże się z utratą. Można powiedzieć, że jest to reakcja na zerwaną więź.

Żałoba nie jest chorobą, z której można i trzeba się wyleczyć. Jest naturalnym procesem, który pozwala nam zbudować na nowo naszą tożsamość po przeżyciu ważnej straty. 

Większość z nas niewiele wie na temat żałoby, często unikamy tematu śmierci czy wszelkich „końców”, nie rozumiemy, co się z nami dzieje, kiedy doświadczyliśmy straty, często wątpimy czy to czego doświadczamy jest normalne. W naszym współczesnym świecie silne emocje, niezrozumiałe reakcje, różne sposoby radzenia sobie ze stratą, niezwykłe doświadczenia spotykają się z ograniczonym zrozumieniem. W związku z tym wiele osób w żałobie doświadcza dotkliwego osamotnienia, obawiając się, że ich uczucia i reakcje mogą spotkać się z odrzuceniem i niezrozumieniem. 

Kiedy przechodzimy przez proces żałoby, pomocne może być dla nas

  • Uświadomienie tego sobie i pozwolenie na bycie w tym procesie 
  • Przyjmowanie i doświadczanie pojawiających się emocji 
  • Bycie razem, wspólne opłakiwanie 
  • Dzielenie się uczuciami poprzez rozmowy, udział w grupie wsparcia dla osób w żałobie, pisanie, rysowanie 
  • Wspominanie naszego bliskiego, refleksja nad tym, co było istotne w waszej relacji 
  • Zdobywanie informacji i wiedzy na temat procesu żałoby 
*** 
Artykuły na stronie mają charakter informacyjny i dostarczają ogólnych treści na temat procesów psychologicznych. Podobnie jak żadna inna strona internetowa nie mogą one zastąpić profesjonalnej pomocy psychiatrycznej, psychologicznej czy psychoterapeutycznej. Autorzy materiałów oraz administrator strony oświadczają, że w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie wyłączają swoją odpowiedzialność za ewentualne błędy czy praktyczne zastosowanie informacji zawartych w artykułach.

PSYCHOLOG GDAŃSK

Barbara Szymańska
501 750 084
bszymanska@gmail.com

Umów się na spotkanie
Barbara Szymańska
Telefon: +48 501 750 084
E-mail: bszymanska@gmail.com
Gabinet: ul. Wajdeloty 22a/8, 80-437 Gdańsk-Wrzeszcz
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem